Pysy liikkuvana — Tuki- ja liikuntaelimistön itsehoito-opas

Vuori, Ilkka
Nimeke: Pysy liikkuvana — Tuki- ja liikuntaelimistön itsehoito-opas
Tekijät: Vuori, Ilkka (Kirjoittaja)
Tuotetunnus: 9789522914439
Tuotemuoto: Kovakantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Hinta: 24,95 € 19,96 € (18,15 € alv 0 %)


Kansikuva: Lataa painokelpoinen kansikuva
Kustantaja: Docendo
Painos: 2018
Julkaisuvuosi: 2018
Kieli: suomi
Sivumäärä: 253
Tuoteryhmät: Kaikkituotteet
Ihminen ja hyvinvointi
Kirjastoluokka: 59.3 Henkilökohtainen terveydenhoito
Kansalliskirjaston asiasanat: tuki- ja liikuntaelimet, itsehoito, elintavat, muutos, liikunta, terveysvaikutukset, sairaus, ehkäisy, hoito, kuntoutus
Ladattava digitaalinen julkaisu, 2018
EPUB
10,33 €

Liikkuva elämä supistuu. Staattiset työasennot kuormittavat yksipuolisesti. Vapaa-aikaakin vietetään istuen. Ei siis ihme, jos selkävaivat ovat suomalaisten suurin sairauspoissaolon syy. Jotakin olisi tehtävä… Ja paljon pystytään tekemäänkin!

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet vaivaavat joka viidettä työikäistä ja useampaa kuin joka kolmatta eläkeläistä. Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinten eli tule-sairaus. Työikäisille tyypillisiä tule-ongelmia ovat lanneselkäsairaudet, niskahartiaoireyhtymä ja nivelrikko. Iäkkäillä ihmisillä yleisiä ovat polven ja lonkan nivelrikko, osteoporoosi ja osteoporoottiset murtumat.

Tuki- ja liikuntaelimistö koostuu luista, nivelistä, nivelsiteistä, jänteistä ja lihaksista. Ne kaikki vaativat päivittäistä käyttöä ja ovat terveytemme perusta. Kipu kertoo, jos kaikki ei ole kunnossa. Useiden tule-sairauksien syntyyn ja etenemiseen voi vaikuttaa itse, vähentämällä riskitekijöitä ja tervehdyttämällä elintapoja.

Tule-oireiden kroonistumisen ehkäisemiseksi kannattaa niihin puuttua mahdollisimman varhain. Itsehoitoohjeista on silloin suurta apua. Pysy liikkuvana -kirjan opastuksella voi jokainen muuttaa elintapojaan omatoimisesti terveempään suuntaan, ja varmistaa tuki- ja liikuntaelimistönsä toimintakyky läpi elämän. Tämä kirja antaa tietoa niistä monista keinoista, mitä meillä itsellämme on käytettävissä. Arkiliikunta oikein tehtynä vie jo pitkälle.

On helpompaa ja järkevämpää ehkäistä ennalta - eikä koskaan ole liian myöhästä kuntoilla ja kuntouttaa.

Ilkka Vuori on tullut Suomessa ja kansainvälisesti tunnetuksi ”terveysliikunnan isänä” toiminnastaan liikunnan vaikutusten tutkijana ja liikunnan edistäjänä mm. professorina, UKK-instituutin ensimmäisenä johtajana ja lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä terveysja liikunta-alan järjestöissä. Vuori on julkaissut yli 400 tieteellistä artikkelia lähinnä liikuntafysiologian ja -lääketieteen alalta sekä lukuisia kirjoja. Hän on uransa aikana toiminut eri yhteyksissä asiantuntijana, muun muassa Maailman terveysjärjestölle (WHO).